2022-03-01: Toimin 1.3. alkaen Elyn Täsmä-, Rekry- ja MuutosKouluttajana sekä yhteishankintakouluttajana Etelä-Savon alueella!
2021-10-23: Tutustu ELY-keskuksen TäsmäKoulutukseen ja RekryKoulutukseen! Projekti alkamassa Pohjois-Karjalassa.
2021-02-22: Toimin myös ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalveluiden palvelutuottajana.
2020-11-18: Opiskelijoiden kokemukset STARTTI-koulutuksesta - huikea video!
2020-08-14: Opettaja-lehti: Jaana Kovanen haluaa toimia linkkinä työelämän ja oppilaitosten välillä
2020-07-02: STARTTI takaisin työelämään palvelualoilla
Sitkeydellä itsenäisyyspäiväjuhliin
Case Linnanjuhlissa 2011 - ryhmässä mukana 50 opiskelijaa ja opettajaa
”Etelä-Savon ammattiopistosta lähti vuonna 2011 viidenkymmenen hengen ryhmä tasavallan presidentin linnanjuhliin itsenäisyyspäivänä. Ryhmässä oli sekä opiskelijoita että opettajia.
Opiskelijat työskentelivät linnan keittiössä ja salissa. Valmistautumista varjeli salaperäisyyden verho - eihän esimerkiksi menusta kerrota mitään julkisuuteen ennen itse H-hetkeä.
Olin tarjonnut opiston osaamista linnan itsenäisyyspäiväjuhliin kahdesti aiemminkin, ja kolmas kerta toden sanoi. Opiskelijoille merkintä CV:ssä työkeikasta itsenäisyyspäiväjuhlissa on varmasti merkityksellinen, ja oppilaitoksen näkökulmasta koulutuksen sisältöön tämänkaltainen kokemus varmasti antaa oman vivahteensa. Omaan tekemiseensä ja osaamiseensa kannattaa luottaa niin, että sitä voi tarjota vaikkapa presidentinlinnaan.”
Lähde: Yle Uutiset
Työvoimapulaa voidaan helpottaa järkevällä täsmäkoulutuksella
Case Matalan kynnyksen koulutuksesta helpotusta ravintola-alan työvoimapulaan – 2018
”Kuuden viikon täsmäkoulutuksella voidaan helpottaa sesonkiajan työvoimapulaa ravintola-alalla. Kaikkiin tehtäviin ei tarvita pitkää koulutusputkea: täsmäkoulutuksessa voidaan erikoistua antamaan tarvittava ammattitaito avustaviin työtehtäviin. Avustavat tehtävät ovat todella tärkeitä sujuvan toiminnan kannalta: koko ketjun pitää toimia alusta loppuun kitkattomasti. Vain siten voidaan rakentaa asiakkaalle se erinomainen kokemus, joka kuuluu hyvänä maineena kauas, ja näkyy yrityksen tuloksessa.
Täsmäkoulutuksesta hyötyvät kaikki osapuolet: sesonkiaikana yritykset saavat taidokasta apuvoimaa, ja muiden tehtävien ammattilaiset voivat keskittyä omaan tekemiseensä.
Täsmäkoulutukseen osallistuva saa työtä ja koulutuksen siihen, ja se sopii myös osa-aikaisesti työkykyisille.
Koulutukseen osallistuva saattaa löytää kipinän alalle matalan kynnyksen koulutukseen hakeutumisen kautta. Huonoa lukupäätä ei kannata pelätä – täsmäkoulutus toteutetaan työvaltaisesti. Työllistyminen koulutuksen jälkeen on lähinnä kiinni asenteesta.
Vastaavat täsmäkoulutukset saattavat yhteen tarvittavina aikoina työntekijät ja työvoimaa tarvitsevat yritykset, jotka elävät sesongeista. Asioiden toteuttamista pitää uskaltaa ajatella eri näkökulmasta.”
Lähde: Radio Mikkeli
Ammatillinen koulutus uudistuu – uusi tapa toimia hyödyttää opiskelijaa ja työnantajaa
Case aidossa oppimisympäristössä nopeasti käytännön ammattiin – pilotti 2016, reformi 2018
”Koulutuksen antaman työskentelyvalmiuden ja käytännön työelämän vaatimusten kohtaamattomuudesta on puhuttu viime vuosina paljon.
Ammatillinen koulutus uudistuu vuonna 2018. Tarkoituksena on saada entistä suurempi osa opetuksesta tapahtumaan työpaikoilla. Mikä olisikaan parempi tapa saada oppi ja käytäntö kohtaamaan, kuin viedä koulutus oikeaan ympäristöön?
Aloitin vastaavanlaisen pilottikoulutuksen Etelä-Savon ammattiopistossa vuonna 2016. Kymmenen aikuisopiskelijaa suoritti suurimman osan tarjoilijaopinnoistaan – ravintolassa. Muutos vaati uudenlaista, ennakkoluulotonta tapaa toimia opettajalta, opiskelijoilta ja vastaanottavalta yritykseltä. Kaikki voittivat: yritys saa mahdollisesti suoraan tarpeisiinsa sopivaa pätevää ja kätevää ammattikuntaa, opiskelijat pääsevät oikeisiin töihin ilman pitkiä perehdytysjaksoja uudessa työpaikassa. Opettajallekin käytännön työympäristö on erilainen kuin luokan edestä.
Opiskelijoita pystyy eri tavalla ohjaamaan yksilöllisesti, ilman työpaikan henkilöstön kuormittamista. Teorian opetuksesta suuri osa tapahtui ravintolan tiloissa, ja työvuorot olivat niin kuin ravintolatyössä yleensäkin, myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Myös ravintolan vakituiset työntekijät voidaan ottaa mukaan saamaan täydennyskoulutusta. Verkostoituminen ja yhteistyö on tässäkin avainasemassa: opiskelijoille järjestetään luentoja vierailevien puhujien toimesta, jolloin ravintolan oma väki voi päivittää tietonsa samalla esimerkiksi panimon uudesta tarjonnasta.
Nopeimmillaan tarjoilijaksi valmistutaan yhdeksässä kuukaudessa. Miten hienoa on saada motivoituneet nuoret aikuiset mukaan työelämään nopeasti - se on etu koko yhteiskunnalle.
Vastaavia koulutuspaketteja ja verkostoja voidaan rakentaa muillekin aloille. Tällä tavalla saadaan työvoima ja avoimet työpaikat kohtaamaan.”
Lähde: Länsi-Savo
Koulutuksessa voi ja kannattaa yhdistää trendit, paikallisuus ja ammattiin opiskelu
Case villiyrttiprojekti - 2017
Opiskelijoiden kokemuksia villiyrttiprojektista ja jatkojalostuksesta Suomi100-teemaan voit lukea Shaker-lehdestä.
”Vuonna 2017 ohjasin baarimestarin erikoisammattitutkintoon tähtääviä opiskelijoita. Sain idean käyttää villiyrttejä myös juomissa – ruokapuolellahan villiyrtit ovat olleet pinnalla jo pidempään.
Kokonaissuunnittelu aloitettiin syyslukukaudella, jotta yrttien kausiluonteisuus on saatu hyödynnettyä täysimääräisesti. Tarvittavat yrtit kerättiin, puhdistettiin, uutettiin ja keitettiin itse – kaikki alusta asti.
Osaa yrteistä on jalostettu enemmän, keitetty vaikkapa siirapiksi, osa laitettiin pulloon lähes sellaisenaan. Kesällä 2017 käytettävissä oli opiskelijoiden itsensä kehittämiä mainioita uusia sekoituksia erilaisiin juomiin.
Suomessa on kaikki käden ulottuvilla – kun hieman viitsii ottaa selvää asioista, saadaan ammattiin opiskeluun yhdistettyä uutta ja ennakkoluulotonta, paikallista toimintaa, josta opiskelijoiden lisäksi hyötyy myös paikkakunta. Tärkeintä on tuoda rohkeasti uudet hyvät ajatukset käytäntöön.”
Lähde: Länsi-Savo ja Shaker-lehti
STARTTI Takaisin työhön palvelualoille
Startti takaisin työelämään -koulutukset Rovaniemellä syksyllä 2020 olivat jotain, jossa ei tehty ”kuten aina ennenkin”.
Napakka kuukauden pituinen koulutus piti sisällään lähiopintoja 1,5 viikkoa ja työssä oppimista 2,5 viikkoa. Koulutuskokeilujen tarkoituksena oli avata ovia takaisin työelämään tai tutustuttaa uusille aloille matalalla kynnyksellä. Kaikkiaan koulutuskokeiluja pidettiin Rovaniemellä kolme.
Jaana Kovasen vetämä koulutuskokeilu oli uudenlainen ja innovatiivinen. Lähestymistapa vaati erilaista otetta, erilaista asennetta, erilaista tekemistä.
- Kyse on siitä, että uskaltaa välittää alusta asti, ja myös omalla toiminnallaan näyttää sen. Se osoittautui haastavana vuonna 2020 erityisen tärkeäksi, Jaana Kovanen toteaa.
Miten onnistui?
Jokainen koulutusten opiskelijoista kohensi omaa asemaansa työmarkkinoilla. Tietenkään kaikki eivät ole työllistyneet haastavana korona-aikana suoraan koulutuksen aikana, mutta jokainen sai paremmat eväät tavoitella omia ammatillisia unelmiaan tai löytää aivan uusia polkuja.
Kuuntele viimeisen koulutusjakson opiskelijoiden tarina tästä https://bit.ly/2MjjcKV ja anna heidän itse kertoa, mitä eväitä he saivat.
- Minulle tämä video, jonka yksi opiskelijoista toteutti, tuo valtavaa mielihyvää aina kun sen katson. Se, että uskaltaa välittää, ja laittaa itsensä peliin muita tukiessaan, tuo tuloksia, Jaana sanoo.
STARTTI takaisin työelämään palvelualalla -koulutuksen kaltaisia kokonaisvaltaisia ja välittäviä koulutuksia tarvitaan jatkossa enenevässä määrin.
Yksilöllistä ohjaamista, välittämistä ja positiivista tsemppaamista. Koulutettavien henkilöiden vahvuuksien hoksaamista ja niiden vahvistamista. Läsnäoloa ja mukana kulkemista.
Vuoden 2013 Hyvä Kouluttaja -palkinto Etelä-Savossa
Toukokuussa 2014 minulla oli ilo ja kunnia vastaanottaa toinen Etelä-Savon ELY-keskuksen myöntämistä Hyvä Kouluttaja -palkinnoista vuodelta 2013. Palkinto myönnettiin majoitus- ja ravitsemusalan yhteishankintakoulutusten verkostomaisesta kehittämisestä seuraavin perustein:
”Yhteishankintakoulutusten tavoitteena on työelämälähtöinen koulutus, mikä vaatii kouluttajalta vahvaa osaamista ja toimialan sekä yritysten tuntemusta. Etenkin pk-yritykset tarvitsevat tukea ja näkemyksiä koulutussuunnitteluun ja osaamisen kehittämiseen. Etelä-Savon ammattiopiston koulutuspäällikkö Jaana Kovanen on aktiivisella työotteellaan koonnut samantyyppisiä kehitystarpeita omaavia yrityksiä yhdeksi verkostoksi ja suunnitellut heille sopivia koulutussisältöjä.”
Etelä-Savon ELY-keskus palkitsee Hyvän Kouluttajan vuosittain. Palkitsemisen tarkoituksena on antaa tunnustusta aikuiskouluttajien työlle tai uusille koulutusmenetelmille sekä näin kannustaa kaikkia koulutuksen järjestäjiä kehittämään yhteistyössä työhallinnon kanssa työvoimakoulutuksen laatua ja vaikuttavuutta.
Lähde: Etelä-Savon ELY-keskus
Lämmin kiitos tästä vuodesta, asiakkaat, yhteistyökumppanit ja seuraajani, ja oikein hyvää vuotta 2024!
Lämmin kiitos tästä vuodesta, asiakkaat, yhteistyökumppanit ja seuraajani, ja oikein hyvää vuotta 2024!
Vuosi on saatu miltei päätökseen. Ja millainen vuosi se onkaan ollut! Yhdellä sanalla voisi varmaankin sanoa työntäyteinen. Kiireinen ja raskaskin, mutta samalla erittäin monipuolinen ja antoisa.
Keväällä toteutin amk-opiskelijoille johtamisen ja hyvinvoinnin opintokokonaisuuden digitaalisena. Vuoteen mahtui myös oppilaitoksen kanssa yhdessä toteutettu räätälöity rekrykoulutus. Rakastamaani kokonaisvaltaista ja konkreettista käytännön apua olen läpi koko vuoden saanut antaa konsultointien muodossa monille eri toimialoille. Näissä konsultoinneissa koen usein valtavaa onnistumisen iloa siitä, että monipuolinen osaamiseni ja käytännön kokemukseni auttavat yrittäjiä ihan konkreettisesti eteenpäin. Asiakaspalvelun, ensiavuksi järjestettyjen pikakoulutusten ja monen muun vuoteen kuuluneen projektin kautta olen saanut itsekin oppia joka päivä uutta.
Kesällä ajattelin, että kyllä yrittäjän leipä koostuu monesta pienestä palasta, ja raskaalta se tuntuikin välillä pitkinen matkusteluineen. Syksyllä hyppäsin innolla haastavaan uuteen projektiin, jossa pääsin paiskimaan töitä laidasta laitaan – voisi jopa sanoa, että useamman roolin verran. Loppuvuosi hujahtikin ohi täysin työhön uppoutuen.
Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhujana on käsi sydämellä tunnustettava, että työ on vienyt tämänkin yrittäjän välillä liikaa mukanaan. Tämä olkoon lupaukseni tulevalle vuodelle: pidän lempeästi itsestäni parempaa huolta, jotta jaksan myös yrittäjän työssä. Samaa suosittelen sinulle.
Mitä muuta uusi vuosi tuo tullessaan, sitä jään ilolla odottamaan.Kenties voin olla avuksi ensi vuonna myös sinulle?
Lämmin kiitos tästä vuodesta, asiakkaat, yhteistyökumppanit ja seuraajani, ja oikein hyvää vuotta 2024!
Kukkiva kesä on taas täällä!
2023
Kukkiva kesä on taas täällä. Kevät on rientänyt vauhdilla, ja ollut hyvin työntäyteinen.
Yrittäjän elämä koostuu monesta pienestä palasta. Kuten vaikkapa amk-opiskelijoille toteuttamastani täysin digitaalisesta johtamisen ja hyvinvoinnin opintokokonaisuuksista. Antoisa rupeama kivojen aikuisopiskelijoiden kanssa!
Toinen isompi kokonaisuus oli Iisalmessa toteutettu räätälöity rekrykoulutus yhdessä oppilaitoksen kanssa. Kevääseen mahtui myös konsultointeja ravintola-, matkailu- ja hyvinvointialoille sekä ensiapua yrittäjille kesätyöntekijöiden pikakoulutukseen.
Asiakaspalvelu – ihan parasta!
Vuosi on ollut täynnä erilaisia töitä, ja välillä pitkine matkusteluineen raskaskin, mutta antoisa. Olen iloinen siitä, että monipuolinen osaamiseni voi auttaa niin opiskelijoita kuin yrittäjiäkin konkreettisesti kohti parempaa.
Kesällä on töiden lisäksi aikaa ladata akkuja, nauttia kauniista luonnosta ja kiinnittää huomiota myös omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Syksyn uusia tuulia odotan jo innolla – vielä ei ole aivan varmaa, mitä kaikkea ne tuovat tullessaan. Se jää nähtäväksi.
Aurinkoista ja hyvinvointirikasta kesää kaikille! Ollaan kuulolla – kysy rohkeasti, jos tarvitset apuja vaikka kesämiehitykseen tai konsultointiin. Olen valmiina tarttumaan toimeen myös kesäkuumalla.
-----
Tutustu matkailualaan selkosuomella -pilottivalmennus
2023
Mitä Rovaniemen pilottivalmennuksesta "jäi käteen"?
Tuotin Lapin ELY-keskukselle pilottivalmennuksen Tutustu matkailualaan selkosuomella, joka toteutettiin Rovaniemellä 7.-19.12.23 Pilottivalmennus oli osa Koordinoiden rakennemuutokseen ja kohtaantoon -hanketta.
Tavoitteena oli tukea erityisesti maahanmuuttaneiden tutustumista matkailualan moninaisiin ja erilaisiin työmahdollisuuksiin, kokeilemalla käytännössä erilaisia ja innostavia tapoja tutustua alaan, jotka soveltuivat erityisesti tälle kohderyhmälle. Laajemmin tavoitteena oli edistää työvoiman ja työpaikkojen kohtaamista. Samalla pilotoitiin selkosuomella tehtävien alakohtaisten täsmäkoulutusten vaikuttavuutta kohderyhmän työllistymiseen tai, koulutukseen tai vastaavaan ohjautumisen. Pilotin kokemuksista saatiin myös tietoa palveluiden jatkokehitykseen.
Valmennuksen pääkohderyhmänä olivat työttömät työnhakijat, erityisesti maahanmuuttaneet, joille kielellisesti tuettu toiminta oli tarpeen.
Mitä valmennus piti sisällään?
”Autat meitä paljon!”
Valmennuksen osallistujilta kerätty palaute oli kiittävää. Moni sai työtä jo valmennuksen aikana. Valmennuksen tilaajan palaute taas kiitti oma-aloitteisuutta, aktiivisuutta ja muutoskyvykkyyttä, luovuutta ja periksiantamattomuutta, aktiivisuutta ja taitoa toimia erilaisissa verkostoissa. Vahva asiantuntijuus ja ratkaisukeskeinen toiminta sai kiitosta. Kiitosta sain myös kokonaisvaltaisesta ohjausotteesta, joka huomioi osallistujien taustat, tavoitteet ja hyvinvoinnin liittyvät kysymykset.
Itselleni tärkeintä oli, että kokonaisvaltainen ja konkreettinen tapani toimia oli palautteen perusteella juuri sitä mitä tarvittiin. Tavoitteet saavutettiin. Enemmänkin: ne ylitettiin. Moni työllistyi, tai tietää, mistä hakea töitä tai mistä saa tukea. Matkailualan avustavia tehtäviä on Rovaniemen kaltaisessa matkailupaikassa paljon. Avustavista tehtävistä voi aloittaa työt, eikä kaikkiin tarvita täydellistä suomen taitoa. Kielitaitoa voi kerryttää lisää työn ohessa. Laitoin itseni likoon enemmän kuin sataprosenttisesti kohdatakseni jokaisen osallistujan omana yksilönään, huomioiden olot ja taustat mistä he tulevat, ja antaakseni juuri sitä tukea, mitä tarvitaan. Sellainen lähestymistapa kannattaa.
Kerron mielelläni lisää, jos pilottivalmennuksen kokemukset kiinnostavat.
Syksyn kuulumisia saunateemalla - 2022
Syksy on lähtenyt aktiivisesti käyntiin – hyvä niin! Jyväskylän alueella saan olla mukana kehittämässä uutta, tällä kertaa teemana sauna ja miten saunapalvelut istutetaan muuhun jo olemassa olevaan palveluliiketoimintaan. Kokonaisuudessa onkin paljon huomioitavaa. Miten jatkokehittää nykyisiä palveluita niin, että uusi saunakonsepti sujahtaa saumattomasti käytäntöön? Miten varmistaa, että kaikki uudet ja vanhat palvelut ovat laadullisesti, ulkoasultaan ja konseptiltaan yhteensopivia? Miten ravintolan tarjoilupuoli pitää muokata vastaamaan saunojien tarpeisiin? Millaisia uusia palvelupaketteja tarvitaan?
Millaiset ovat tulevan saunan miljöö, tuoksut, valot, tekstiilit ja hygieniatuotteet? Tietysti kestävän kehityksen mukaisesti. Tässä olenkin päässyt hyödyntämään kestävän kehityksen AMK-opintojani, jotka sain juuri tänä syksynä päätökseen. Mielenkiintoista työskentelyä ja tulevan liiketoiminnan kehittämistä siis luvassa.
Teen palveluliiketoiminnan kehittämistä Elyn kehittämispalveluiden palveluntuottajana. Jos tarvitset apua kehittämiseen, ota rohkeasti yhteyttä!
Katsaus alkuvuoteen 2022:
Matkailu- ja ravintola-ala on suuressa murroksessa
ELY:n konsulttiroolissa olen tänä vuonna nähnyt selvästi, miten koronavuosien jälkeinen väsymys on jättänyt jälkensä etenkin matkailu- ja ravintola-alan yrittäjiin. Moni on menettänyt uskonsa omaan liikeideaansa. Se ei ole ihme: takana on yli kaksi vuotta kituuttelua ja vyön kiristämistä. Mentorointi ja koutsina toimiminen ovatkin liiketoiminnan kehittämisen ja tuloskunnon ohella olleet tämän vuoden tärkeimmät teemat. Jos yrittäjällä ei ole jaksamista ja uskoa omaan bisnekseensä, ollaan vaarallisilla vesillä.
PK-yrittäjät ovat olleet todella tiukoilla. Eikä nyt ole varaa löysätä, vaikka matkailu taas vetää: kesä on monelle vuoden suurin sesonki. Yrittäjän on painettava työtä vuorotta, kun alalta on kaikonnut tuhansia ammattilaisia. Kassaan koronan painama vaje on kurottava kiinni ja liiketoiminta saatava kukoistamaan.
Työtä olisi tarjolla, tekijöistä on huutava pula. Koulutustakin olisi saatavilla, mutta alan vetovoima sakkaa. Matkailu- ja ravintola-ala on suuressa murroksessa.
Jos olette onnistuneet saamaan reippaan tekijän taloon täksi kesäksi, pitäkää kiinni kynsin ja hampain. Tarjotkaa koulutusta ja kunnon palkka. Kiinnittäkää huomiota työolosuhteisiin. Jos et itse voi palkata tekijää kesäsesongin jälkeen, kannusta jatkamaan alalla. Koulutusta on alalla tarjolla, samoin työpaikkoja. Se on yhteistä hyvää tälle sektorille. Entä mitä hyvää siitä seuraa asiakkaalle? Ammattimaista, hyvää ja ripeää palvelua, kun seuraavan kerran pysähdyt lomamatkallasi viehättävään kahvilaan tai ravintolaan. Asiakaskokemus, joka voi jopa olla elämys.
Monelle voi tulla yllätyksenä, että vahvasti matkailu- ja ravintola-alan konsultointiin profiloituneena teen myös puhtaasti liikunta- ja hyvinvointiprojekteja. Esimerkiksi tänä keväänä olemme upeiden aikuisten naisten kanssa liikkuneet yhdessä. Treeneissä keskitytään myös muuhun kuin perinteiseen lihaskuntoharjoitteluun ja ruokavalioon, vaikka ne tärkeässä roolissa ovatkin. Kaikkein tärkein asia on kokonaisvaltaisuus: tapaamisissa keskustellaan terveydestä monipuolisesti hormonitoimintaa ja unen vaikutusta unohtamatta. Sisältö räätälöidään aina osallistujien mukaan. Tämän kevään liikuntaprojektikin päättyi aurinkoisessa Mikkelissä Mikaelin rannassa pidettyyn lempeään joogaharjoitukseen.
Fyysisen kunnon kohentuessa minäpystyvyys ja itseluottamus – henkinen kantti – kasvaa myös. Itsestään ja henkilöstöstään huolehtiminen on sijoitus, joka varmasti maksaa itsensä takaisin.
Ensimmäinen vuosipuolisko ja sen mielenkiintoiset projektit ovat päätöksessään. Nyt on aika vetää hieman henkeä ja ladata akut syksyä varten. Ohessa yksi palaute keväältä. Lisää voit lukea Suosittelen! -sivulta. Oikein ihanaa kesää!
”Jaanan kanssa oli antoisaa tehdä yhteistyötä. Hänen intonsa edisti liiketoiminnan kehittämistä vilpittömästi. Jaanan kanssa työ oli tehokasta ja aikaansaavaa, suosittelen Jaanan työpanosta konsultoinnissa muillekin.”
- Aino Järvenpää, Kahvila Satumaa & Veturikahvila
Monen pienen palveluyrityksen yrittäjä ei pysty irtautumaan päivittäisestä työstään, mikä rajoittaa yrityksen kehittämistä. Vimma devotion ratkaisee haasteen tarjoamalla vauhtia kehittämiseen paikan päällä. Käytännön työssä paljastetaan palveluprosessin puutteet ja löydetään niihin tehokkaimmat täsmäratkaisut.
Ulkopuolinen voi nähdä paremmin, miten erottautua kilpailijoista
2019
Länsi-Savo kirjoitti 16.4. Anttolanhovin Juha Kaitaisen uusista ideoista yrityksen kehittämiseksi. Apuna tuotteiden ja palveluprosessien läpikäynnissä on ollut Vimma devotionin Jaana Kovanen. Mitä toiminnan kehittämisen avainkohtia nostaisit pk-sektorilla erityisesti esille, Vimma devotionin vetäjä, yrittäjä Jaana Kovanen?
- Yrittäjällä ei useinkaan ole aikaa kehittämistyölle. Päivät kuluvat operatiivisen toiminnan parissa, ja hallinnolliset asiat päälle, Jaana Kovanen sanoo. – Varsinkin PK-sektorin yrityksissä mennään täyttä höyryä pysähtymättä katsomaan, miten maailma ympärillä muuttuu.
Palvelu- ja ravintola-alalla on jatkuvasti uudistuttava. Yrittäjä itse ei kiireidensä keskellä välttämättä huomaa niitä erottautumistekijöitä, jotka muuttuvassa maailmassa auttaisivat kilpailussa.
Tuotevalikoiman läpikäynti ja kehittäminen, sekä palveluprosessien hiominen huippuunsa vaativat usein jonkun ulkopuolisen harjaantunutta silmää.
- Ulkopuolinen voi nähdä paremmin ne erottautumistekijät ja vahvuudet, joilla erottautua edukseen kilpailijoista. Samalla ulkopuolinen voi nähdä ne kompastuskivet, jotka ovat yrittäjälle itselleen muodostuneet jo normaaliksi tavaksi toimia, eikä niissä huomata muutoksen tarvetta. Todetaan vain, että ”näin meillä on aina tehty”, Kovanen summaa.
Täsmäratkaisuja työelämän tarpeisiin
Palvelu- ja ravintola-alalla, jos millä, kokonaiskuvalla on merkitystä.
- Otetaan esimerkiksi ravintolatoiminta. Asiaa pitää katsoa Kuppilat kuntoon -tyylillä joka kulmalta. Kartoitetaan tuotevalikoima, mutta myös kokonaistilanne. Onko turhia rönsyjä? Vai olisiko joku näistä ”rönsyistä” se erottautumistekijä, jolla paikka saadaan uuteen nousuun? Mitkä kaikki taustamuuttujat vaikuttavat hyvään tulokseen? Kovanen kysyy.
Vaikka kahvilan leivonnaiset olisivat paikkakunnan parhaat, mutta palvelu sakkaa, asiakkaita ei pitkän päälle riitä.
- Vimma devotionin vahvuus on nimenomaan kokonaisvaltaisuus. Analysoimme palveluprosessit, sparraamme yrittäjiä, teemme kehittämissuunnitelman, ja autamme käytäntöönpanossa – teemme kädet savessa työtä asiakasyrityksen kanssa yhdessä, Kovanen sanoo.
Lisäksi kiinnitetään huomiota siihen tärkeimpään: henkilöstöön. Kun työntekijät voivat työssään hyvin, se näkyy tehokkaana toimintana ja parempana palveluna. Se taas korreloi suoraan parempaan tulokseen.
- Räätälöimme aina paketin sen mukaan, mitä tarvitaan. Haluamme tuoda esille kaikki nämä puolet: parempaa tulosta paremmalla palvelulla, liikeidean mukainen tuotevalikoima sekä henkilöstön jaksaminen työssä ja vapaa-ajalla.
Hyvä palvelu vaatii hyvää kuntoa – fyysisesti ja henkisesti
2019
”Valkoisten liinojen kulttuurilla tarkoitetaan erittäin ystävällistä, kohteliasta, rennon asiallista palvelua, kauniita kattauksia ja esteettistä esille laittoa. Elämyksellisyyttä arvostetaan jälleen yhä enenevässä määrin itsepalvelun vastakohtana."
Palvelutilanteista pitää silti mennä vielä askel syvemmälle. Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara: se tiedetään, että hyvinvoiva tiimi jaksaa panostaa parempaan palveluun ja tehokkaaseen toimintaan, joka näkyy viivan alla. Harva yritys kuitenkaan hahmottaa henkilöstön hyvinvoinnin - työssä ja vapaalla - systemaattisena kokonaisuutena.
- Ravintola-ala esimerkiksi on todella rankkaa työtä fyysisesti ja vaatii paljon raakaa työtä. Onhan se selvä, että hyvinvoiva jaksaa paremmin palvella asiakasta hymyllä, kestää painetta tiukoissa tilanteissa ja huomioida ne pienet yksityiskohdat, jotka erottavat yrityksen muista. Vimma devotion haluaa tuoda henkilöstön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin yhdeksi yritysten menestysteemaksi – tasavertaisena muun kehittämisen kanssa.
Mutkattomat ja rennot ravintolat ovat pärjänneet viime vuosina. Ilmassa on Kovasen mukaan merkkejä siitä, että valkoisten liinojen kulttuuri on tulossa takaisin. Se ei tarkoita perinteisiä valkoisia tärkättyjä liinoja ja jäykkää palvelukulttuuria, kuten moni saattaisi ajatella. Valkoisten liinojen kulttuurilla tarkoitetaan erittäin ystävällistä, kohteliasta, rennon asiallista palvelua, kauniita kattauksia ja esteettistä esille laittoa. Elämyksellisyyttä arvostetaan jälleen yhä enenevässä määrin itsepalvelun vastakohtana.
- Ihanaa, että palvelua ja asiakkaiden tarpeita määritellään ja mietitään etukäteen palvelun muotoilun keinoin. Asiakkaita osallistutetaan toiminnan suunnitteluun, Kovanen toivottaa suuntauksen tervetulleeksi. – Olipa paikka sitten fiini tai mutkattomampi, on merkitystä, onko kokonaisuus kunnossa. Tässä työssä tarvitaan raudanlujan alan tuntemuksen ja bisnesvaiston lisäksi silmää kauneudelle.
Kaikista tärkein on palvelu
2019
Hesari kertoi henkilökuvassaan 19.5.2019 menestyneimmästä suomalaiskokista maailmalla, Helena Puolakasta, joka palasi Suomeen freesaamaan klassikkoa, Savoyta. Puolakka kiinnittää huomiota jokaiseen pieneen yksityiskohtaan. Jaana Kovasen Vimma devotion -yrityksen toiminta lähtee kokonaisuudessaan samasta ajatuksesta.
- Vaikka ruoka olisi huippuluokkaa, se ei yksin riitä, sanoo Vimma devotionin yrittäjä Jaana Kovanen. - Ruoan lisäksi pitää palvelun, esillepanon ja miljöön olla kunnossa, ylittää odotukset.
Kovanen on pitkän linjan ravintola-ammattilainen, joka tietää, miten paikkaan puhalletaan kokonaisteoksen henki.
- Kyse on kokonaisuudesta, siitä, miten kaikki muodostavat yhdessä kokonaiselämyksen. Jokainen yksityiskohta pitää miettiä huolella asiakkaan näkökulmasta. Kokemuksen pitää olla niin saumaton ja hyvä, että asiakas yllättyy positiivisesti, Kovanen jatkaa.
Kokonaisuuteen kuuluu kaikki
Vimma devotion on auttanut ravintola- ja matkailualan yrityksiä ylittämään ne viimeiset metrit, joilla erotetaan jyvät akanoista. Yrityksen, kuten ravintolan, kokonaistilanteen ja tuotteiden kartoituksen lisäksi usein on syytä käydä läpi itse palveluprosessi ja kehittää sitä eteenpäin. Kyse on siitä, kenen toimintaa optimoidaan: halutaanko osaoptimoida oma työ vai tarjota asiakaslähtöinen wau-elämys.
Ravintolan on syytä miettiä, miten asiakaskokemus luodaan näkyväksi. Käytännössä se voi näkyä niin, että asetutaan asiakkaan asemaan. Miten mukavalta tuntuu, jos välillä mennään asiakasta vastaan, tullaan pois tiskin takaa, toivotetaan ja hymyillään tervetulleeksi. Muita pieniä esimerkkejä on olla täysin valmistautunut asiakkaan kohtaamiseen: frisyyriä ei enää kohenneta palvelutilanteessa, vaan ne hoidetaan ennen saliin astumista.
- Aikonaan Restelillä ensimmäinen ’mystery shopping’ -tarkastuskriteeri oli juuri se, kuinka asiakas otetaan vastaan ja huomioidaan. Asiakasta tervehditään hymyillen ja silmiin katsoen, kun hän saapuu. Lähtiessä viimeinen mieleen jäävä asia tulee olla, että asiakas hyvästellään niin, että hän tuntee olevansa tervetullut uudestaan. Tämä ei ole mitään kummallista tai ylitsepääsemättömän vaikeaa, enemmän se on kiinni halusta, viitseliäisyydestä ja kiinnostuksesta palvelutyötä ja asiakkaita kohtaan, Kovanen sanoo.